Siapa dibelakang semua yang berlaku hari ini?

5 07 2008

Percayalah, inilah orangnya:

Tak percaya?

Dimana Balasubramaniam sebelum ini? Dimanakah bekas penyiasat upahan Razak Baginda sebelum pengakuan bersumpah dibuat?

Tepuk dada tanya selera!


Tindakan

Information

58 responses

5 07 2008
Stopa Slipa

Memang SAH dan SOHIH gambar atas tu lah yang menyebabkan kemelut yang berlaku hari ini.

GAMBAR YANG DIATAS TU LAH YANG…..
1. BUAT NEGARA KITA HURU HARA
2. SELURUH RAKYAT HURU HARA
3. KEBEBASAN KAUM HURU HARA
4. MEMBANGSATKAN BANGSA MELAYU
5. MEMPORAKPERANDAKAN KEADAAN
6. MEROSAKKAN KESELURUHAN MALAYSIA

Betapa malangnya RAKYAT Malaysia ni dengan TERLAHIRNYA SEEKOR MANUSIA yg bernama (KJ-KERA JAHANAM) ni. Sugguh malang sekali, betapa KERA JAHANAM=KJ ni yang BANGSAT lagi LAHANAT ni lahir kedunia ni untuk menjadi seekor MANUSIA yang memang sah serta BANGSAT lagi MEMBANGSATKAN….

AKU AKAN TERUS MENDOAKAN agar HIDUP KAU KERA JAHANAM ni TAK SELAMAT DUNIA AKHIRAT….

5 07 2008
lubang_rahsia

ko ni biar betul. bagi ler proof sket, baru ler kick

5 07 2008
AnakMinang

aden kalu tgk muko azazil ni mmg tak boley langsung…raso cam nak pijak jo muko c menantu kandiqq ni….napo la masia ni ado makluk laknat cam ni…org nak iduik pun susah….azazil ni ngan pak metuo kandiqqq we’eh tu makin kayo….antekkkkkk kelian la

5 07 2008
tsudomy and duress

cobramaniam sudah hilang.
tempat yang perlu di cari
1. kapal selam
2. duta mongolia ( x ada d malaysia)
3. rumah DPM
4.kedai kari kepala ikan brickfields
5. KLIA
6. klang river

5 07 2008
Meluat! sikit2 melayu ...

Fitnah terus berleluasa …. wahai umat manusia yang terus-menerus menyebar fitnah …. anda pasti menerima padahnya …. Allahuakbar !!

Nikmat dunia hanya sementara paling kuat pun boleh hidup sampai 100 tahun je …. pastu mati untuk bertemu dengan MAHA PENCIPTA …. ALLAH MAHA ESA.

So kalau HARTA BANYAK + DOSA BANYAK pun tak guna

sendiri mau ingatla Brooo …….

5 07 2008
meow

jawapan yang ditunggu-tunggu.. ish ish apa nak jadi…

5 07 2008
apisfires

betul ka??
ape cite dia? bagitau laaa

5 07 2008
pakpu

Kesian si KJ ni… muka macam orang serabut… cuba you post pic terbaru si KJ ni.. dgn jambangnya.. sejak kalah teruk dlm PRU12 hari tu.. muka dia lain beno.. usah la bela jambang tu KJ oii.. lagi menyampah orang tengok ada la!

6 07 2008
Pro KJ

Kita sokong KJ, kalau KJ yang menyuruh Bala membuat SD, maka betulah SD tersebut. Kalau KJ tidak menyuruhnya, maka SD itu tak betul. Senang je.

6 07 2008
sebok

AnakMinang… persetankan azazil ngan jibriel ali sekali…

aku target budak yang bernama jibriel ali khairy jamaluddin abu bakar….

6 07 2008
jazman

Blog yang amat bangang….satu hari tuhan akan balas semua fitnah fitnah kau penulis anak jati rembau. Orang pun tahu Mukhriz bayar kamu tulis.Insyaalah, masa itu akan datang.

6 07 2008
DOAKANKHAIRYJAHANAM

memang xde bukti yg kukuh nak kata si khairy ngan barua2 depa yg buat.. tapi amat jelas macam diorg yg buat pasal yg untung hanya pak lah ngan dia jer.. diam jer xkuar paper..

paper sibuk cover najib anwar.. lega oghang tua jahanam tuh.. aku pun rasa kita rakyat malaysia byk buat dosa ngan Tuhan tu pasallah Tuhan bagi kita pemimpin2 yg jahanam nih.. marilah sama2 kita bertaubat..

p/s : tak salah membenci org2 yg zalim nih

6 07 2008
cekguarun

Khairi anak lelaki Jamaluddin nie memang seekor bangsat…

7 07 2008
Putera UMNO

Tahniah KJ. Berjaya menyingkirkan TPM dan DSAI. Sekarang Pak Lah confirm kekal jadi Presiden UMNO. Bye bye Najib. Hidup Pak Lah . Hidup KJ !

7 07 2008
shaziq

wakakakaka……….

7 07 2008
mehmeh...

org kata GAJAH NGAN GAJAH BERGADUH PELANDUK MATI DITENGAH2..
TAPI HARI NI GAJAH NGAN GAJAH BERGADUH PELANDUK BERSUKARIA DITENGAH HUTAN…. SAPA LAH AGAKNYER YANG CUBA MEMBUNUH 2 EKOR BURUNG DENGAN SEBIJI BATU NI AR???

7 07 2008
anti kerajaan 3 beranak

aku dah agak dah… ini mesti keje si KJ (kera jahanam). Manusia mcm nie harus di laknat oleh Allah..

Dasat gampang punya KJ.. ptuihhh!!!

7 07 2008
iskandarjohan

Harap semua rakyat Malaysia dapat komen berkenaan perkara berikut. Kenapa Pengakuan Sumpah RAJA PETRA DAN BALA yang terang-terang adalah daripada “hearsay” atau dengar daripada pihak ketiga atau khabar angin MENJADI BUALAN dan PEKIKAN semua orang TERUTAMANYA PARA PENYOKONG ANWAR IBRAHIM yang kononnya betul tetapi PENGAKUAN SUMPAH oleh BEKAS TIMBALAN GABENOR BANK NEGARA yang dibuatnya sendiri atas apa yang dia lakukan sendiri TIDAK DIAMBIL BERAT?

Pengakuan sumpah yang mana benar? dari yang dengar orang kata ke atau dari org yang melakukan??

Rakyat masih tertunggu-tunggu dan tertanya-tanya apa sudah jadi dengan lapuran siasatan BPR tentang pengakuan bersumpah bekas Penolong Gabenor Bank Negara, Datuk Abdul Murad Khalid berhubung dakwaan bahawa Anwar Ibrahim mengawal berpuluh akaun induk berjumlah berbilion ringgit semasa menjadi Menteri Kewangan. Jika dilihat kepada isi pengakuan bersumpah itu, ianya bukanlah mudah untuk direka-reka.

Didalam akuannya, Abdul Murad turut menyatakan nama beberapa individu yang mempunyai kaitan dengan urusan dana berkenaan. Sebagaimana yang dinyatakan didalam akuan bersumpahnya, beliau menyelesaikan masalah individu tertentu setelah mendapat arahan Anwar menggunakan dana berkenaan. Risiko pendedahan Abdul Murad adalah besar jika beliau sendiri mereka-reka dakwaan berkenaan. Dakwaan Abdul Murad mungkin boleh dianggap berasas manakala penafian individu terbabit pula tidak boleh diketepikan begitu saja. Hanya penyiasatan rapi sahaja yang dapat menentukan segala-galanya.

Begitu juga, disebabkan kedudukan Abdul Murad di Bank Negara Malaysia sebelum ini begitu penting dan beratnya dakwaan yang dibuatnya itu, BPR tidak boleh menunggu masa yang terlalu lama untuk menjalankan siasatan. Tambahan pula, maklumat yang diberikannya itu adalah dalam bentuk akuan bersumpah. Sebagaimana dijelaskan oleh Ketua Pengarah BPR pada masa itu, Datuk Ahmad Zaki Husin, hampir setiap perenggan dalam akuan bersumpah itu adalah maklumat mengenai rasuah. Dalam sesuatu akuan bersumpah, setiap dakwaan perlu dibuat dengan rasa penuh tanggungjawab. Oleh itu, pengakuannya itu perlu ditangani segera.

Berhubung dakwaan Abdul Murad itu, BPR sudah pun membuat laporan polis dan dengan ini, siasatan dianggap sudah bermula. Abdul Murad pastinya orang pertama yang akan mempertahankan pengakuannya. Pengakuannya akan lebih jelas jika beliau dapat mengemukakan bukti, umpamanya segala dokumen berhubung urusan dengan bank terbabit. Mereka yang disabitkan dengan tuduhan itu juga seharusnya memberi kerjasama untuk memudahkan tugas BPR.

Satu perkara yang agak jelas Abdul Murad dan Anwar mempunyai hubungan yang rapat, sekurang-kurangnya ketika Anwar menjadi Menteri Kewangan yang sering berurusan dengan Bank Negara di mana Abdul Murad bertugas. Abdul Murad sudah pun menyatakan beliau diperalatkan. Apa pun, rakyat seharusnya menunggu keputusan siasatan tanpa perlu membuat andaian sendiri.

Yang menjadi persoalan sekarang mengapa kes ini sepi membisu. Mengapa tiada kedengaran susulan cerita mengenainya. Adakah kes ini sudah ditutup atau masih lagi didalam siasatan polis dan BPR? Rakyat ingin mengetahui tentang hasil siasatan kes tersebut. Anwar Ibrahim memang bijak dalam mencari kesalahan orang lain tetapi pada masa yang sama beliau sendiri yang melakukannya. Adakah Anwar Ibrahim terlalu suci dan bersih dan tiada cacat dan cela. Adakah satu lagi Suruhanjaya perlu ditubuhkan untuk menyiasat kes Anwar Ibrahim ini? Rakyat mahu jawapannya.

7 07 2008
ibnrajab

Wallahu aklam

8 07 2008
|1f34|-|1r3

bongkar jangan xbongkar !!

8 07 2008
Affuan

sikandarjohan – kalau pengakuan raja petra tu tak betul, kenapa kerajaan tidak bertindak balas. koman2 pun saman la si raja petra tu. baru ada kick.

8 07 2008
ANTI-ISLAM HADHARI

SEMUA PEMIMPIN HARI NIE DA GILE!!!!
GILE KUASA!
GILE DUIT!
GILE POMPUAN!
GILE LELAKI!

8 07 2008
iMan

ala…kamu yang tulis crtita ni pun tak tau apa2…tau nak TUDUH sahaja… kalau betul Khairy salah…dan kalau kamu betul2 tahu jalan cerita di sebalik cerita rekaan yang kamu buat ni…mesti kamu dah cerita dengan detail kan…ni tak…tahu BUAT tajuk gempak sahaja…BANGANG PUNYA blog….PENULISNYA PUN SAMA2 BODOHHH…!

8 07 2008
arbai

salam antikhairy,

dibelakang mereka ialah syaitan dan iblis yang menghassut umat muhamamad menghancurkan Islam

8 07 2008
iMan

BUKTI DAH LA TAK ADA…NAMPAK SANGAT CERITA BOHONG…kecian penulis cerita n blog ni…TAK ADA PENGETAHUAN …

8 07 2008
Xequ5ez

Bonjour monsieur / madamme

Apa yang berlaku skrg ni adalah harga yang Pak zzzzz dgn kera jantan patut bayar diatas percaturan diaorang selama ni. Korang cube tengok betapa sengsaranya rakyat di atas tampok pimpinan yang cukup serabai…..

Hal2 ni tak berlaku dahulu,tetapi kenapa sekarang.kenapa sume jenis taik ni keluar di saat kita memerlukan sebuah kerajaan yang mampu membawa kita menyambung era kegemilangan Tun Mahathir.

Sume masalah yang melanda sekarang tidak lain dan tidak bukan patut kita halakan pada 2 orang ni

aku tak tahu apa yang diaorang pikirkan tapi yang pasti diaorang akan melalui era kegelapan yang diaorang mesti menyesal untuk selama-lamanya…..

Merci

8 07 2008
wawasan2020

napelah korang penyokong PR ini kutuk org tak tentu pasal.Dah gila agaknya.Apa yg membuat korang benci sgt kat pak lah dan KJ tu?Sial punya penyokong PR

8 07 2008
Penang Mali

Kesian si KJ ni… muka macam orang serabut… cuba you post pic terbaru si KJ ni.. dgn jambangnya.. sejak kalah teruk dlm PRU12 hari tu.. muka dia lain beno.. usah la bela jambang tu KJ oii.. lagi menyampah orang tengok ada la!

KJ dah kena sumpah….dia akan bertukar menjadi berok…. penang kata berok makyeh…. mula2 tumbuh jambang.. pastu tu tumbuh bulu kat muka… pastu rambut panjang… pastu mulut makin muncung… mcm berok makyeh…… pastu kita pakat pi tgk dia dekat ZOO NEGARA…. tunjuk kat anak cucu kita inilah dia akibat mengatakan org berok…. akhirnya terkena sumpah keramat rakyat Malaysia… dia jadi BEROK…..

9 07 2008
mahathir

Salam.

Sedarkah kita bahawa negara Malaysia berdaulat kini akan kembali pada zaman kejatuhan melayu Melaka dek kerana cemburu dan irihati yang tidak dapat dikawal lagi terutamanya di kalangan pemimpin dan rakyat.

Marilah sama-sama kita bermuhasabah diri akan dosa lalu yang telah kita lakukan samaada sedar ataupun tidak. Marilah kita berdoa agar kedaulatan dan makmur bumi Malaysia bertuah ini kembali pulih seperti dahulu.

Amin.

9 07 2008
AnakMinang

anwar brahim kalu naik jadik PM masak la jubo org jantan lam masia ni semuo kono suntut ekekekekek….aden ni mmg tak suko boto ngan c azazil tu….pak metuo(kandiqq) eh tu bangang leh ikuik jo ckp nantu azazil tu….apola nak jadik ngan masia ni….duik tah poie kemano projek takdo pun aden nenguk….semuo masuk poket kandiq ngan azazil….antek omak kelian la wei……aden baco blog TUN tu ado gak boto kalu dari lojik…dulu maso we’eh jadik PM minyak tak mhl tapi leh jo iduik….ado jo projek mega kek masia ni…ni skang aden tgk c kandiqq tu tah apo kojo we’eh tah duik abeh bondo tak nampak…..aden nak cito skit la apo yg jadik kek baling kodah tu…c azazil(KJ) tu ckp pasa ketuanan melayu palo ayah eh….tapi we’eh tu yg nak ancokan org mayu ni….dulu ahli palimen kek baling tu dr mashitah…dah elok org tuo tu monang dulu d tukarkan pado pengerusi putero UMNO yg itam logam mamak kaliang tu……dah sah bukan org mayu…dah tu c azazil tu leh ckp kek kandiq tu kalu tanak bagi azeez itam tu jadik ahli palimen….semuo pemudo UMNO nak boikot PRU12 aritu….skang ni sapo yg nak bagi org mayu jahanam..tak c azazil tu yg bangsat……aden komen skik jo dlm blog azazil tu aden tak cito la detail…tak brani azazil tu tunjuk komen aden….antek mak ang la azazil…..aden byk laie nak cito kek
siko tapi maleh plak nak naip…..byk laie cito pasal azazil menantu kandiqq ni…..

9 07 2008
AntiKhairyAntiSamseng

org nak rally dia tak bagi, Kalau lah KJ nak rally sungguh sungguh, takya permit pun boleh…apa dah jadi ni..

10 07 2008
hajiman ibrahim

Kita desak dan tunggu hasil siasatan BPK keatas SD bekas tim. Gabenor Bank Negara tu………
Betul ke BPR dengan ketua pengarah barunya tu ????

10 07 2008
atok

atok rase korang ni cemburu dgn KJ.nak buat fitnah jer….mcm korang ni tahu semua benda kat dunia ni.kalau korang rase korang ni boleh buat something utk negara.pls show in the good way.bukan KJ setapi sorang jer yang perlu diubah tapi semua org la….

10 07 2008
tukangfitnah

muka macam beruk.

10 07 2008
dr butiq

untuk kekal memegang kuasa kepentingan melayu digadaikan contohnya biasiswa kepunyaan pelajar melayu dari golongan miskin diberikan kepada bangsa asing semata mata untuk mendapatkan sokongan dari bangsa asing supaya terus memegang kuasa .hari ini ramai pelajar cina dihantar oleh Jpa belajar keluar negara dah lah disemua universiti swasta di kawal oleh pelajar cina dan india.apa nak jadi lah pemimpin melayu hari ini bila berucap kata memperjuangkan bangsa dan membela hak melayu.Sedarlah wahai orang melayu bangkitlah hapuskan semua bangsat bangsat yang menjadi pemimpin yang menjaga tembolok sendiri dan sanggup mengadaikan kepentingan bangsa melayu demi untuk terus kekal berkuasa.BANGKITLAH WAHAI BANGSA KU,BUKALAH MATA DAN HATI MU.

10 07 2008
tsudomy and duress

semua penyokong PR
keluar beramai ramai
ke ceramah perdana DSAI
di NS

11 07 2008
hang-kebun

tak kira sapa kat belakang sapa , yg penting UMNO MESTI DI KAFAN KAN

12 07 2008
joe

x abes2 ngan fitnah..x carut2 x bleh ke??haha….

12 07 2008
Eddie

Malangnya nasib anak anak kita yang dibawah tangan Pak Lah n KJ . England pun kata kita ni terrorist dan kena ada visa. Apa lagi selepas ni ?

13 07 2008
Pemuda Mache

Assalamulaikum…

Wahai! saudara-saudara semua ketahuilah bahawa jika kita ingin mencari pemimpin, pemimpin itu mestilah berwawasan dan berpandangan jauh.Pemimpin juga mesti mempunyai nama yang gah di persada politik tanahair dan pempim tersebut adalah naib ketua pemuda UMNO. Kalau di bandingkan Saudara KJ dengan ketua pemuda Parti Keadilan, tak payah nak banding dengan benda lain, KJ jauh lebih hebat dan handsome, ketua pemuda Adil ha, ha, ha, ha lawak betoi.Sekali pandang macam pelakon labu labi.PKR kena sedar, rakyat dah tau apa yang sebenarnya terjadi.
Hidup UMNO! Hidup KJ. Pooooooooorah PKR….

Ini adalah fakta dan kenyataan.Orang kata KJ jahat…mana bukti? tunjuk le, ini hanya tuduhan semata-mata.

Hidup Penyokong UMNO.

13 07 2008
Pemuda Mache

Salam…. Hairan kenapa Ayah Zik(Nik Aziz),panggilan masa jadi tok guru di pulau melaka dulu. Sekarang Yang Amat Berhormat Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat,Saya tak salahkan beliau tetapi penyokong2 fanatik beliau yang bagi saya ingin melihat atau mahu pemimpin pas tersebut nampak hebat maka dibubuh pelbagai gelaran kepada ketua mereka.Allah tidak melihat atau menilai pada nama TAPI apa yang telah dilakukan…. Sedih aku lihat pemuda-pemuda yang terkial-kial tak dapat kerja di bumi kelantan bahana pemimpin hanya tau berpolitik tanpa memikirkan masa depan anak bangsa,nasib baik saya dapat kerja dengan kerajaan pusat kalu tidak tak tau leh …Lihat le wahai penyokong2 pas apa kereta yang digunakan oleh wakil rakyat kamu, semuanya MEWAH….Islam apa benda, pentingkan diri sendiri penyokong hanya dapat bendera bulan saja.
Maaf jika kata-kata di atas menyebabkan anda marah.Sori le breder.
Wassalam….

14 07 2008
kutu

sebagai tanda protes pada pimpinan Pak la dan keluarganya, apa kata bulan kemerdekaan ini kita jangan kibarkan Jalur Gemilang.

14 07 2008
Saleh Ramli

Alaaaa ……celotheh apa panjang-panjang
UMNO memang dah tak halal dah ….

Toksah pikiaq panjang ….masuk DAP lagi mulia

15 07 2008
sitijenar

Elok juga KJ buat begini jika tidak negara boleh lebih hancur jika Najib menjadi PM satu hari nanti. Cukuplah apa yang dibuat oleh Mahathir dulu. Perdana Menteri di Malaysia ini hendak dijadikan faraid sesama bekas bekas PM yang lalu. Lepas Najib Hisham lepas Hisham Mukhriz pula. Nasib rakyat tetap tak berubah ubah juga. Semua rakyat tak kira apa agama dan bangsa sudah muak dengan tidak tanduk pemimpin dari golongan bangsawan ini.

16 07 2008
Pemuda Mache

Salam, Anwar Ibrahim nampak letih jeer. Orang melayu yang gila sahaja masuk DAP. Diaorang bagi senang dulu(itu pun sikit)lepas itu diaorang buang kamu macam najis anjing kurap.Tengok , kalu PKR perjuangkan melayu dah tentu diaorang batalkan projek kandang atau estet belababi yang dicadangkan oleh Dr Khir dulu ,ini tidak .nanti saudara Saleh Ramli boleh syer kooperasi babi .Untung le kamu dapat syer babi.
Tq

19 07 2008
P.ramlee

BN..Butuh Naik

22 07 2008
mediakini

saya percaya subramaniam kini di monggolia.

24 07 2008
hafiz

Keri ni memang aku tak suke dari dulu pun…BENCI!
Melayu Cina India Iban dll….dah lama kat Malaysia… dah banyak bayor cukai…. dah banyak buat jasa…

Umno MCA MIC….parti rasis yang perlulah kita hapuskan…
kerana… mereka menabur bibit rasis… maka, jadilah kumpulan2 orang yang berfahaman rasis…..

sepatutnya, rasis tidak perlu ujud… kepentingan bangsa melayu, cina maupun india serta yang lain perlulah didukung bersama-sama demi sebuah negara Bangsa Malaysia yang berdaulat! Bukan hidop Melayu semata-mata…..

UMNO=BODOH…BABI…BAHLOL!

24 07 2008
hafiz

UMNO memang keja tipu melayu… DAP tak penah pun tipu melayu malah perjuangannya adalah untuk seluruh rakyat malaysia… Cuma mereka sering disalah erti sebagai sebuah parti untuk orang cina….

Sebab tu aku join jadi member DAP. Aku bangga menjadi antara orang melayu yang masuk DAP!

bagi aku…. UMNO dulu memang tak sama dengan sekarang ni malah lebih jijik dan hina!

Umno bagiku adalah iblis… membisikkan segala bibit perpecahan dan kebencian….

15 08 2008
khairy j

iman bodoh..kahkahkah…

15 08 2008
hz

x perlu la dgn care x bermaruah mcm ni… hahaha
tada otak ka….
diam2 sudah

1 09 2008
seefoo

Saya dah agak dah khairy ni lah pengkhianat bangsa dan negara……..
Dia buat kerja semuanya untuk kepentingannya sendiri tanpa memikirkan rakyat. Khairy aku nak warning, stop all of this……. Sedarlah ko tu menantu PM, org semua hormati kau tuuuu. Jenayah yg kau buat dulu-dulu tu semua ade dlm kocek aku….. dahlahhh kalau org lain baca mungkin diaorg x percaya…. tapi kalau aku baca……………. kelentongggggg. dahlaaa tu khairy…

Ko ingat rakyat malaysia ni bodo kerr……
sori laaa rakyat malaysia ni skarang semuanye dah cerdikkk….. lebih cerdik drpd ahli umno lgg …. kaulah yg berusaha untuk rakyat malaysia berpaling kpd parti lain…….. kita semua kena hapuskan khairi niiiiiii

4 09 2008
Kuan Jew

Gambar jer? Nenek aku pun boleh buat tuduhan macam tu… Bodohlah kau ni…

7 09 2008
pro BN

Hafiz, hang gila…

7 09 2008
pro BN

mula memang DAP for Malaysian, after that… for chinese la, melayu bodoh…
Depan chinese, DSAI kata saya sokong chinese, melayu bodoh…
Depan melayu, DSAI kata saya perjuangkan hak melayu, chinese bodoh…

16 september > membuktikan DSAI penipu besar, menipu 27 juta rakyat Malaysia…

7 09 2008
kulitpisang

http://www.kulitpisang.com

Tan Sri Abdul Samad Ismail, Tokoh Pelbagai Bakat

KUALA LUMPUR, 4 Sept (Bernama) — Tokoh Kewartawanan Negara dan pejuang kemerdekaan Tan Sri Abdul Samad Ismail, yang meninggal dunia hari ini kerana jangkitan paru-paru, adalah seorang tokoh yang mempunyai pelbagai bakat.

Abdul Samad memulakan karier dalam bidang kewartawanan sebagai pemberita kadet dengan Utusan Melayu semasa berusia 16 tahun, selepas menamatkan pengajian Senior Cambridge. Beliau yang lebih dikenali sebagai Pak Samad menjadi wartawan terkenal, tokoh sasterawan dan pejuang Bahasa Malaysia, aktivis politik dan kesatuan sekerja, pejuang hak asasi selain menjadi pembekal senjata kepada pejuang kemerdekaan Indonesia dalam tahun 1940-an.

Beliau yang dididik Abdul Rahim Kajai, menjadi editor Berita Malai pada awal usia 20-an, gabungan Utusan Melayu dan Warta Melayu semasa pendudukan Jepun dalam tahun 1940-an berikutan kematian mengejut Abdul Rahim.

Semasa pendudukan Tentera Jepun, beliau dipengaruhi dalam bidang politik melalui wartawan Ibrahim Yaakob dan Kesatuan Melayu Muda dan membabitkan diri dalam perjuangan menuntut kemerdekaan Indonesia.

Allahyarham juga membabitkan diri dengan perjuangan bagi mendapatkan kemerdekaan Malaya dan menjadi anggota pengasas Parti Kebangsaan Melayu.

Selepas pendudukan Jepun pada 1946, beliau kembali kepada Utusan Melayu sebagai penolong editor dan tujuh tahun kemudian sebagai timbalan editor. Pada 1951 beliau dipenjarakan oleh pentadbiran kolonial British tanpa perbicaraan atas dakwaan terbabit dalam kegiatan komunis dan dibebaskan pada 1953.

Selepas pembebasannya, beliau menyertai Lee Kuan Yew bagi menubuhkan Parti Tindakan Rakyat (PAP) dan membuat draf perlembagaan dan manifesto parti itu tetapi meninggalkanya pada 1957.

Pada tahun yang sama, beliau dihantar ke Indonesia sebagai koresponden Utusan berikutan perselisihan kecil dengan pengarah urusan dan ketua pengarang Utusan, Yusoff Ishak, menyebabkan beliau terlepas sambutan hari kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos walaupun beliau merupakan pejuang kemerdekaan negara.

Di Indonesia, beliau diterima baik oleh rakan seperjuangan termasuk Adam Malik dan berada di republik itu selama lapan bulan sebelum kembali semula ke Singapura dan menyertai New Straits Times.

Allahyarham kemudian menjadi editor penasihat sebuah akhbar baru berbahasa Melayu, Berita Harian, pada 1958 dan berpindah ke pejabat editorial akhbar itu di Kuala Lumpur.

Pada 1972, Abdul Samad, yang pada masa itu merupakan Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times, mengetuai usaha menukar pemilikan operasi kumpulan itu ke tangan rakyat Malaysia.

Pak Samad seorang yang gemar membaca juga menjadi jaguh kesusasteraan Melayu dan menjadi penggerak utama dalam menubuhkan Angkatan Sasterawan 50 (ASAS ‘50), pergerakan sastera yang berjuang untuk hak dan kebebasan orang Melayu pada 1950-an.

Allahyarham juga terlibat dalam menubuhkan Persatuan Penulis Nasional (PENA), Persatuan Penulis-Penulis Kebangsaan dan membantu menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka, sebuah institusi bahasa dan kesusasteraan pada 1956.

Walaupun sibuk dengan kehidupan sebagai wartawan, Pak Samad masih sempat menghasilkan karya tulisan antaranya termasuk 11 novel, empat buah buku mengenai kewartawanan dan penulisan dan dua antologi cerita pendek.

Antara novelnya adalah “Patah Sayap, Terbang Jua” dan “Tembok Tidak Tinggi” yang memaparkan pengalaman kehidupannya sebelum dan semasa pendudukan Tentera Jepun dan sebelum beliau dipenjara.

Melalui hasil tulisannya, beliau membantu membebaskan minda orang Melayu dan menggerakkan perjuangan mendapatkan kemerdekaan dari penjajahan.

Bagi karya kesusasteraan, Allahyarham dianugerahkan “Hadiah Pejuang Sastera” pada 1976 oleh kerajaan Malaysia dan pada 1988 beliau menjadi penerima pertama anugerah “Tokoh Wartawan Negara” yang dianjurkan oleh Institut Akhbar Malaysia (MPI).

Penerima anugerah Ramon Magsaysay bagi Kewartawanan, Kesusasteraan dan Seni Komunikasi Kreatif pada 1994 itu ditahan pada 1976 hampir lima tahun mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atas dakwaan berkomplot untuk menggulingkan kerajaan Malaysia dan Singapura.

Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri pada 1981, Abdul Samad dibebaskan daripada tahanan dan enam bulan kemudian, dalam bulan Ogos, beliau dilantik sebagai penasihat akhbar Star berbahasa Malaysia dan pada November 1982 dilantik sebagai penasihat editorial akhbar New Straits Times.

Allahyarham bersara pada 1988 selepas 48 tahun dalam dunia kewartawanan tetapi tidak pernah duduk diam dan terus menulis, membaca dan menjadi rujukan bagi isu-isu mengenai kewartawanan dan kemerdekaan Malaysia.

Pada tahun 2000, sebuah buku mengenai beliau bertajuk “A Samad Ismail:Journalism and Politics” yang disusun oleh Cheah Boon Kheng, mengandungi artikel mengenai beliau yang ditulis oleh arwah isterinya Puan Sri Hamidah Hassan yang juga bekas pemberita, dan kawan-kawannya termasuk Allahyarham Tan Sri Melan Abdullah, dilancarkan.

Abdul Samad, dilahirkan pada April 18, 1924 di Singapura merupakan anak kelapan daripada 16 anak dari pasangan keturunan Jawa, Ismail Shairazi dan Aida Abdul Majid.

Bapa beliau, seorang guru besar sebuah sekolah Melayu di Singapura juga merupakan seorang penulis dan telah menyumbang artikel dalam bahasa Melayu untuk akhbar-akhbar tempatan.

Dua daripada 10 anak Allahyarham, Maria dan Nuraina adalah bekas wartawan politik.

– BERNAMA

8 09 2008
side efect

slm. Bla kta brcakap, nak menerangkn sesuatu biar la da fakta dan bukti. Jgn sebarang je bro! Brcakap dan menerangkn sesuatu ikut rasa tanpa bukti itu fitnah bro!

30 10 2008
WongJowo

Ok sekalian ahli – ahli perjuangan UMNO, segala penyakit yang berlaku dalam negara kita nie sudah kita kenalpastti, semuanya adalah percaturan Khairy Jamaludin, dia adalah proxy Singapura dan Amerika…dialah manusia yang memainkan peranan dalam menghancurkan negara malaysia yang bertuah nie……..syaitan macam dia memang tak layak duduk malaysia….ingat UMNO adalah party yang diasaskan oleh perjuangan yang telus dari seorang pemimpin bukan dari seorang yang mempunyai kepentingan…..singkirkan manusia yang tak layak duduk kat malaysia nie….parti DAP(malaysia) = PAP(singapura), perjuangan menghancurkan malaysia, KJ adalah api dalam sekam, orang jawanya cakap “Cilik² orah gelem modar, wes gedeh nyusahi wong”= kecik² tak nak mampos, dah besor nyusahkan orang”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: